fbpx

29 Říj, 2020

Diagnostika auta je dnes důležitý proces. Určitě si někteří z vás pamatují dobu, kdy si dokázali automobil opravit prakticky všude. Jakmile automobil přestal jet, stačilo se podívat do motorového prostoru a během pár vteřin závadu odstranit. Na to můžete v moderní době rovnou zapomenout. Je to zapříčiněno tím, že automobily mají velké množství elektroniky, čidel apod. Jejich počet dosahuje mnohdy až 100 kusů, a to na 1 automobil. Jinými slovy v momentě, kdy má automobil závadu, je nutné jej napojit na diagnostiku motoru. Diagnostika auta napomáhá k tomu, zjistit závadu v co nejkratším čase.

Co je to diagnostika automobilu?

diagnostika auta

Diagnostika auta je napojení vozidla skrz digitalizaci řídicích jednotek, které se ve vozidle nacházejí. Pomocí diagnostiky je možné zjistit, zda má automobil nějaké závady či nikoliv. Pokud vám tedy svítí kontrolky ve vozidle nebo máte pocit, že automobil nejede tak, jak by měl, na scénu přichází tato chytrá věc. Diagnostika auta je skutečně běžným procesem. Automechanik využívá diagnostiku každý den. Zajímá vás, proč tomu tak je? Diagnostika jednoduše řečeno dokáže ušetřit velké množství času.

Ve většině případů jsou diagnostiky relativně přesné. Občas se ovšem může stát, že diagnostika automobilu pouze napoví, kde závadu hledat. Je to však daleko lepší, než zjišťovat závadu svépomocí. Jaké jsou základní funkce diagnostiky? K základním funkcím patří například výpis paměti závad, čtení měřených hodnot, test akčních členů, nastavení parametrů ECU, bezpečnostní funkce, aktualizace firmware a dentifikační služby. Diagnostika auta zvládá napojit motor vozidla do posledního dílu. Už teď vás zajímá, jaká je cena diagnostiky auta? Na tuto otázka nelze svým způsobem přesně odpovědět.

Historie vzniku E-OBD

Na začátcích, kdy diagnostika auta vznikla měly automobily různé normy a standardy. To bylo pro mnoho autoservisů obrovským problémem, protože ve chvíli, kdy chtěli napojit několik vozidel, museli si pořizovat další a další auto diagnostiky. Cena přístrojů se tak ve finále vyšplhala na vysoké částky. Od roku 2000 přišel zlom, kdy se řídicí jednotky sjednotily. tomuto sjednocení norem se pozdějí začalo přezdívat OBD2. Je dobré vědět, že OBD2 se dělí na dvě hlavní skupiny. Tou první je EOBD, což značí Evropský trh. Druhou skupinou je následně JOBD. Tato zkratka značí naopak Japonský trh.

Vozidla, jež mají výše uvedené řídicí jednotky, které byly sjednoceny jsou vybaveny 16 pólovou obdelníkovou zásuvkou. Ta slouží pro připojení diagnostiky a v mnoha případech ji naleznete v prostorách, kde otevíráte kapotu. Jinými slovy se tento prostor dá označit za prostor pod volantem nebo u řidiče. Pokud jste již v minulosti automobil měli připojen na diagnostiku, s největší pravděpodobností víte, jak tato tzv. zásuvka vypadá. Diagnostika auta se tak stala snazší nejenom pro autoservisy, ale i soukromé osoby

Diagnostika elektrických zařízení v moderním automobilu

Moderní automobily disponují nemalým množstvím elektrických zařízení. Navíc jsou vyráběny tak, že v momentě, kdy máte závadu natolik závažnou, že se s vozidlem nedá jet, automobil automaticky vypne motor. Vozidlo následně nemusí jít nastartovat. Záležet bude na tom, o jak moderní automobil se jedná a jaká je v něm výbava. Na diagnostiku elektrických zařízení je možno používat specializovanou diagnostiku. Každý šikovný automechanik by s tímto procesem měl umět poradit.

Vlastní diagnostika auta sleduje pouze určité částí, jež se týkají především vstřikovacího a zapalovacího zařízení. Chcete-li najít závady, rozhodně se neobejdete bez tzv. pořadače. Zajímá vás příklad použití multifunkční sériové diagnostiky Bosch? Jestliže ano, nahlédněte pod podkličku tohoto tématu s námi. V první řadě si vezměte tester, který následně připojíte k testovanému vozidlu. Poté je potřeba otočit ve vozidle klíčkem. Tím načteme veškeré potřebné údaje. Zároveň není špatné napojit automobil neboli autobaterii na nabíječku. Je to z toho důvodu, že je zde velká sotřeba elektrické energie.

cena diagnostiky auta Brno
Sériová diagnostika Bosch

Opět si vezměte do rukou tester a spusťte software. Na něm po spuštění vybereme vozidlo, jež chceme testovat a s přístrojem tzv. propojit. Hlavní menu a ovládání je snadné. Stačí si vybrat řídicí jednotku a můžeme se pustit do testování. S největší pravděpodobností půjde o řídicí jednotku motoru. Zde už budete mít na výběr několik možností, a to od vymazání paměti závad, přes zobrazení až po testování akčních členů. Testujeme-li hodnoty senzorů, lze je otevřit v grafech. Takto snadno uvidíte, jak váš automobil pracuje.
Zvedají se skutečně otáčky vozidla po sešlapnutí pedalu? Mění se hodnoty u složených směsí? Jak reaguje lambda sonda apod. Vždy myslete na to, že diagnostika auta je pouhým strojem. I takový stroj vám nemusí zobrazit v seznamu závad veškeré chyby, jež se nacházejí ve vašem vozidle. Vždy je dobré tedy závady ještě jednou ověřit. To platí i ve chvíli, kdy automobil nejeví žádné známky chyb. Senzory v automobilu se dají rozdělit do několika skupin. Toto téma v sobě skrývá velké množství informací. Pojďte se o tom sami přesvědčit. Diagnostika auta vám vyjede mimo jiné i záznamy o senzorech ve vozidle.

Senzory v automobilu

Společně se podíváme na to, jak se rozdělují senzory podle principu.

  1. Mechanické
  2. Acelerometr, polohový senzor, spínač, senzor natočení, senzor tlaku a otáčkoměr
  3. Chemické
  4. Fyzikální
  5. Lambda sonda, akcelerometr
  6. Senzor deště, senzor teploty, senzor vlhkosti, akustický snímač, ultrazvukový senzor, radar a otáčkoměr
Senzory v automobilu

Senzorů je v automobilech velké množství. U jednotlivých vozidel se bude počet senzorů lišit, a to podle typu vozidla, roku výroby a vybavení. Pokud si budete pořizovat nové vozidlo, jež patří do kategorie moderních automobilů s maximální možnou výbavou, pak bude počet senzorů vyšší než u starších vozidel vyrobených v roce 2000. Teď se podíváme na diagnostiku funkcí ABS, ASR a ESP. Jde o bezpečnostní prvky, které by automobily měly mít ve stoprocentním stavu. Diagnostika auta se musí provádět i v oblasti bezpečnostních prvků.

Objeví-li se závada na bezpečnostních systémech, do kterých se řadí například ABS, ASR nebo ESP, je potřeba okamžitě jednat, a to bez jakékoliv odchylky. Jestliže budete se závadou jezdit, může velmi jednoduše dojít k nehodě. Řešení by mělo být v tomto případě okamžité. Vozidlo s poškozením na jednom z bezpečnostních systémů na silnici ani v nejmenším nepatří. K tomu vám poslouží diagnostika těchto funkcí. I na to je diagnostika připravená a může vám pomoct objevit závadu, jež se na vašem voze vyskytuje. Mezi nejčastější závady patří špatný snímač brzdového tlaku, ABS motor čerpadla nebo senzory otáček kol. Diagnostika auta ovšem může hlásit i jiné chybové hlášení.

Komunikace mezi řídicími jednotkami v automobilech a sběrnice CAN

Systém CAN je svým způsobem sběrnice, která se stará o komunikaci řídicích jetnotek v každém automobilu. Jinými slovy každá řídicí jednotka disponuje dvěma kabely, které jsou připojeny k výše uvedené sběrnici. Tento systém nám tak umožní ušetřit nemalou váhu a velké množství kabeláže. Vzájemná komunikace řídicích jednotek tak funguje na základě síťového rozhraní. To je prováděno skrz systém CAN neboli sběrnici.

Jak probíhá přenos dat po sběrnici CAN?

Zajímá vás, jak probíhá tento přenos? Je to jednoduché, vše se odehrává pomocí bezztrátové bitové arbitrační metody. Arbitrační metoda dává síti CAN pokyn, že se budou synchronizovat, čímž dochází k přenosu dat. Následně jsou připraveny ke vzorkování.

Požadavky na činnost řídicí jednotky motoru?

Řídicí jednotka má za úkol určit, jak velké množství vstřikovaného paliva poputuje dále. Vše se odehrává na základě sešlápnutí plynového pedálu. Jakmile te

nto proces uskutečníte, okamžitě se otevírá škrticí klapka. Řídicí jednotka v tomto případě zvýší vstřikované palivo, protože tzv. rozpozná, že byl sešlápnut plynový pedál. Ne vždy je vsřikováno stejné množství paliva. Na tento úkon se podílí několik faktorů, od teploty motoru, po zátěží motoru až po další charakteristiky motoru.

Senzory a akční členy řídicí jednotky motoru

Řídicí jednotka provádí více činností, než si laik dokáže představit. Mezi tyto činnost patří i sledování elektrických vstupů. Na elektrické vstupy jsou napojeny veškeré senzory. Jakékoliv regulační zásahy jsou tak prováděny pomocí akčních členů. Jaké varianty se nabízejí v aktualizaci software? Pojďme se podívat na možnosti nastavení řídicí jednotky motoru skrz aktualizace firmware. Nejspíš vás teď bude zajímat, co si máte pod pojmem aktualizace software řídicí jednotky představit. Jde o aktualizaci, kdy se přechází z nižší verze na vyšší.
Tento proces má za následek lepší a plynulejší fungování. Mimo jiné zvládne odstranit chybová hlášení, která se ve starší verzi software objevovala. Tyto chybová hlášení se mohou objevovat i u vozidel, která jsou ve stoprocentním stavu a nejeví žádné známky závad. Dalším tématem tohoto článku je palubní síť. Víte, o jaké funkce se tato síť stará nebo z čeho se vlastně skládá? Pod pojmem palubní síť si představte velké množství kabeláže, kontaktů, konektorů a dalších potřebných prvků. Palubní síť tak zajištuje přenos důležitých informací z řídících přístrojů a spotřebičů. K těm patří například světlomety nebo různé motorky.

Senzory a akční členy řídicí jednotky motoru

Řídicí jednotky používané v automobilech

Posledním tématem jsou řídicí jednotky. Pojďme se podívat na jejich rozdělení podle funkcí. První skupinou je jednotka řízení běhu motoru. U této jednotky není potřeba doplňovat žádné další informace. Další jednotkou je jednotka řízení uživatelského komfortu. Tady patří například poloha sedadel, parkovací asistent nebo stahování oken. V neposlední řadě také klimatizace. Toho jste si mohli již všimnout podle samotného názvu. Jde o prvky týkajcí se vašeho komfortu. Třetí jednotkou je jednotka řízení jízdních charakteristik automobilu. Tady patří jednoduše řečeno například TCS, BAS nebo ABS. ABS patří mezi bezpečnostní brzdící systémy. Jakmile vám ABS ukazuje jakoukoliv chybu, musíte ji ihned začít řešit. Poslední jednotkou je multimediální a informační jednotka. Do této kategorie spadá například rádio nebo navigace. Automobil je složitý stroj a bez auto diagnostiky by nebylo možné na závadu přijit. Pokud ano, celý proces by trval zbytečně dlouhou dobu.

Čas od času je tedy diagnostika auta přímo vyžadující. Jaká je cena diagnostiky auta? to už záleží na tom, o jaký autoservis se jedná.

Zarezervujte si konzultaci hned teď

Máte-li jakékoli dotazy, vyplňte formulář a my vám zavoláme zpět



    Souhlasím se zpracováním osobních údajů

    Servisujeme